Get Adobe Flash player

In order to view this object you need Flash Player 9+ support!

Get Adobe Flash player

Powered by RS Web Solutions

Közúti áruszállítást megelőző rakományrögzítési csomagolás kivonat

Letölthető dokumentáció (ITT TÖLTHETŐ LE)


Speciális technológiai elemek az EU iránymutatását figyelembe véve

Alkalmazandó szabványok

Szabvány Tárgy

- EN 12195-1 A rögzítőerő kiszámítása

- EN 12640 Lekötési pontok

- EN 12642 A jármű szerkezetének szilárdsága

- EN 12195-2 Műszálas kötözőhevederek

- EN 12195-3 Rögzítőláncok

- EN 12195-4 Rögzítő acélsodrony kötelek

- ISO 1161, ISO 1496 ISO konténer

- EN 283 Csereszekrények

- EN 12641 Ponyva

- EUMOS 40511 Rudak – rakoncák

- EUMOS 40509 Szállítási csomagolás

Az intermodális szállítási tevékenységekre eltérő előírások, pl. az IMO/ILO/UNECE Szállítóeszközök rakodására vonatkozó gyakorlati szabályzata (CTU szabályzat) vonatkozhatnak.

A szállítás tervezésével kapcsolatos feladatok/tevékenységek

A rakomány pontos leírása, amely tartalmazza legalább az alábbi információkat:

*a teljes rakomány és a rakományegységek tömege

*az egyes rakományegységek tömegközéppontjának helye, ha nem középen található

*az egyes rakományegységek külső mérete

*rakásolással és tájolással kapcsolatos korlátozások a szállítás során

a megfelelő rögzítéshez szükséges minden további információ


A rakományegységek megfelelő csomagolásának biztosítása, hogy azok ellenálljanak a szokásos szállítási körülmények között fellépő erőknek, beleértve az alkalmazandó rögzítési feszítőerőt.

A szállítás tervezésével kapcsolatos feladatok/tevékenységek


Annak biztosítása, hogy a jármű és a rögzítőberendezések megfeleljenek a szállítandó rakománynak

Annak biztosítása, hogy a berakodást végzőt tájékoztassák a jármű a rakomány rögzítésével kapcsolatos tulajdonságaival kapcsolatos valamennyi tudnivalóról

Annak biztosítása, hogy a berakodást végző különböző személyek által berakodott rakományok között ne léphessenek fel nem kívánatos kölcsönhatások

A rakomány rögzítésével kapcsolatos eljárások

A megfogószerkezetes rögzítés, támasztásos rögzítés, közvetlen kikötözés és súrlódásos lekötés összesített hatása akadályozza meg a rakomány elmozdulását, azaz megcsúszását, felbillenését, elgurulását, helyváltoztatását, jelentős alakváltozását és (bármilyen függőleges tengely körüli) elfordulását).

A csomagolás vizsgálatára használt módszerek

A három alábbi vizsgálati módszer bármelyike használható:

Dőlési teszt során a rakodófelületet megdöntik. A 26,6°-os dőlési szög 0,5 g, 38,7°-os dőlési szög pedig 0,8 g tehetetlenségi erőnek felel meg (az EN12195-1 szabvány szerinti egyszerű statikus módszer).

A raklap szintű gyorsulási teszt során tehetetlenségi erőket hoznak létre legalább 0,3 másodpercen keresztül.

Előfordulhat, hogy a rövidebb ideig ható tehetetlenségi erők nem idézik elő a deformálható rakományegység nyugalmi állapotban történő maximális alakváltozását. A dinamikai hatások vizsgálata érdekében a gyorsulást 0,05 másodpercen belül kell előidézni. (az EUMOS40509 szabvány szerinti dinamikus módszer)

Jármű szintű gyorsulási teszt. A rakományegységet járműre rakják; a járművet S-kanyarban vezetik, hogy a dinamikai hatással együtt 0,5 g tehetetlenségi erőt hozzanak létre. Vészfékezéssel 0,8 g tehetetlenségi erőt gerjesztenek. A követelmények és a mérési módszer részletesebb leírása az európai szabványban található (az EN12642 szabvány szerinti dinamikus módszer).

Rakománysorok közötti párnázóanyag

A rakomány hatékony torlaszolásos rögzítéséhez szükséges, hogy a csomagok szorosan illeszkedjenek mind a szállítójármű torlaszoló elemeihez, mind pedig egymáshoz. Ha a rakomány nem tölti ki az oldal- és végfalak közötti teret, és nincs egyéb módon rögzítve, a réseket ki kell tölteni párnázóanyaggal, hogy olyan nyomóerők jöjjenek létre, amelyek biztosítják a rakomány kielégítő megtámasztását.

Légzsákok

Felfújható légzsákok egyszer használatos és újrahasznosítható kivitelben is kaphatók. A zsákokat könnyű üzembe helyezni, felfújásuk sűrített levegővel történik, amelyet gyakran a tehergépkocsi pneumatikus rendszerének egy szelepjéről nyernek.

Légzsákok nem használhatók ajtók vagy más nem merev felületek vagy válaszfalak melletti terek kitöltésére.

Élvédők

Az élvédőket illetően nincsenek érvényben nemzetközi szabványok. Az élvédőknek a szállítás során egy vagy több funkciójuk lehet:

-Védik a rögzítőelemet a rakomány élei okozta rongálódástól

-Védik a rakományt a rögzítőelem okozta rongálódástól

-Elősegítik a rögzítőelem hosszanti irányú csúszását a rakományon

-Szétterítik a rakományon a feszítőerőt

Súlypont, mint lényegi elem

Raklapra rögzített áruk szállítása

Az áruszállításban leggyakrabban használt raklap az EUR-raklap (ISO 445-1984). Rendszerint fából készül, szabványos méretei: 800x1200x150 mm.

Torlaszolás

A torlaszolásos rögzítés során a rakományt vagy annak részeit közvetlenül a homlokfalhoz, az oldalfalakhoz, a rakoncákhoz, támasztékokhoz, falakhoz vagy a rakomány más részeihez támasztják, hogy azok mozgását megakadályozzák. A teljes rakomány-torlaszolás rögzítése esetén az üres térközök összege bármely vízszintes irányban nem haladhatja meg a 15 cm-t.

Támasztó szegélyléc

„Támasztó szegélylécek" alkalmazásával szétteríthetjük a kötözőelemek hatását. Ezek a lécek (minimum 25 mm x 100 mm méretű) falécekből készülhetnek. A szegélylécek ezzel megegyező szilárdságú más anyagból, pl. alumíniumból vagy hasonló anyagból is készülhetnek. A rakomány minden második szelvényéhez legalább egy kötözőelemet kell felhasználni, mindkét végén egyet-egyet.

Billenés -Olyan rakomány-elemek, amelyeknek a súlypontja a középpontjukhoz közel található

Ki kell számítani a rakomány H/B (a magasság és a szélesség hányadosa) vagy a H/L (a magasság és a hosszúság hányadosa) értékét.

Billenés -Olyan rakományelemek, amelyeknek a súlypontja nem esik egybe a középpontjukkal

Ha a rögzítendő rakomány-elem súlypontja a középpontja felett vagy attól oldalra helyezkedik el, a magasság, szélesség és hosszúság mérését az alábbi ábrának megfelelően kell elvégezni.

H = A rakodófelülettől a súlypontig mért távolság

B = A súlypont és az oldalsó borulási pont közötti legrövidebb távolság

L = Az ábra szerinti távolság

Hurkos kötözés I.

Hurkos kötözés esetén a rakomány-elemet egy-egy hevederrel mindkét oldalon rögzítjük. A hurkos kötözés billenés elleni védelmet is biztosít. A hosszú rakomány-elemeket legalább két hurkos kötözőelemmel kell rögzíteni.

Hurkos kötözés II.

Amennyiben a rakomány-elem több szelvényből áll, és a szelvények egymást támasztják és meggátolják a csavarodást, lehetséges, hogy rakományszelvényenként csak egy hurkos kötözőelemre van szükség.

Ferde kötözés

A ferde kötözést a rakomány-elemek előre és/vagy hátra történő mozgásának megakadályozására használják. Fontos, hogy a rakodófelület és a kötöző heveder által bezárt szög nem haladhatja meg a 45°-ot.

Közvetlen kikötözés


Leszorításos lekötözés

A kötözőelem és a rakodófelület által bezárt szög nagyon fontos tényező a rögzítésnél.

Közvetlen kikötözés

Leszorításos lekötözés

A kötözőelem és a rakodófelület által bezárt szög nagyon fontos tényező a rögzítésnél.

Képgaléria

Kik olvasnak minket

Oldalainkat 1 vendég böngészi