Közúti áruszállítást megelőző rakományrögzítési csomagolás kivonat
Letölthető dokumentáció (ITT TÖLTHETŐ LE)
Speciális technológiai elemek az EU iránymutatását figyelembe véve
Alkalmazandó szabványok
Szabvány Tárgy
- EN 12195-1 A rögzítőerő kiszámítása
- EN 12640 Lekötési pontok
- EN 12642 A jármű szerkezetének szilárdsága
- EN 12195-2 Műszálas kötözőhevederek
- EN 12195-3 Rögzítőláncok
- EN 12195-4 Rögzítő acélsodrony kötelek
- ISO 1161, ISO 1496 ISO konténer
- EN 283 Csereszekrények
- EN 12641 Ponyva
- EUMOS 40511 Rudak – rakoncák
- EUMOS 40509 Szállítási csomagolás
Az intermodális szállítási tevékenységekre eltérő előírások, pl. az IMO/ILO/UNECE Szállítóeszközök rakodására vonatkozó gyakorlati szabályzata (CTU szabályzat) vonatkozhatnak.
A szállítás tervezésével kapcsolatos feladatok/tevékenységek
A rakomány pontos leírása, amely tartalmazza legalább az alábbi információkat:
*a teljes rakomány és a rakományegységek tömege
*az egyes rakományegységek tömegközéppontjának helye, ha nem középen található
*az egyes rakományegységek külső mérete
*rakásolással és tájolással kapcsolatos korlátozások a szállítás során
a megfelelő rögzítéshez szükséges minden további információ
A rakományegységek megfelelő csomagolásának biztosítása, hogy azok ellenálljanak a szokásos szállítási körülmények között fellépő erőknek, beleértve az alkalmazandó rögzítési feszítőerőt.
A szállítás tervezésével kapcsolatos feladatok/tevékenységek
Annak biztosítása, hogy a jármű és a rögzítőberendezések megfeleljenek a szállítandó rakománynak
Annak biztosítása, hogy a berakodást végzőt tájékoztassák a jármű a rakomány rögzítésével kapcsolatos tulajdonságaival kapcsolatos valamennyi tudnivalóról
Annak biztosítása, hogy a berakodást végző különböző személyek által berakodott rakományok között ne léphessenek fel nem kívánatos kölcsönhatások
A rakomány rögzítésével kapcsolatos eljárások
A megfogószerkezetes rögzítés, támasztásos rögzítés, közvetlen kikötözés és súrlódásos lekötés összesített hatása akadályozza meg a rakomány elmozdulását, azaz megcsúszását, felbillenését, elgurulását, helyváltoztatását, jelentős alakváltozását és (bármilyen függőleges tengely körüli) elfordulását).
A csomagolás vizsgálatára használt módszerek
A három alábbi vizsgálati módszer bármelyike használható:
Dőlési teszt során a rakodófelületet megdöntik. A 26,6°-os dőlési szög 0,5 g, 38,7°-os dőlési szög pedig 0,8 g tehetetlenségi erőnek felel meg (az EN12195-1 szabvány szerinti egyszerű statikus módszer).
A raklap szintű gyorsulási teszt során tehetetlenségi erőket hoznak létre legalább 0,3 másodpercen keresztül.
Előfordulhat, hogy a rövidebb ideig ható tehetetlenségi erők nem idézik elő a deformálható rakományegység nyugalmi állapotban történő maximális alakváltozását. A dinamikai hatások vizsgálata érdekében a gyorsulást 0,05 másodpercen belül kell előidézni. (az EUMOS40509 szabvány szerinti dinamikus módszer)
Jármű szintű gyorsulási teszt. A rakományegységet járműre rakják; a járművet S-kanyarban vezetik, hogy a dinamikai hatással együtt 0,5 g tehetetlenségi erőt hozzanak létre. Vészfékezéssel 0,8 g tehetetlenségi erőt gerjesztenek. A követelmények és a mérési módszer részletesebb leírása az európai szabványban található (az EN12642 szabvány szerinti dinamikus módszer).
Rakománysorok közötti párnázóanyag
A rakomány hatékony torlaszolásos rögzítéséhez szükséges, hogy a csomagok szorosan illeszkedjenek mind a szállítójármű torlaszoló elemeihez, mind pedig egymáshoz. Ha a rakomány nem tölti ki az oldal- és végfalak közötti teret, és nincs egyéb módon rögzítve, a réseket ki kell tölteni párnázóanyaggal, hogy olyan nyomóerők jöjjenek létre, amelyek biztosítják a rakomány kielégítő megtámasztását.
Légzsákok
Felfújható légzsákok egyszer használatos és újrahasznosítható kivitelben is kaphatók. A zsákokat könnyű üzembe helyezni, felfújásuk sűrített levegővel történik, amelyet gyakran a tehergépkocsi pneumatikus rendszerének egy szelepjéről nyernek.
Légzsákok nem használhatók ajtók vagy más nem merev felületek vagy válaszfalak melletti terek kitöltésére.
Élvédők
Az élvédőket illetően nincsenek érvényben nemzetközi szabványok. Az élvédőknek a szállítás során egy vagy több funkciójuk lehet:
-Védik a rögzítőelemet a rakomány élei okozta rongálódástól
-Védik a rakományt a rögzítőelem okozta rongálódástól
-Elősegítik a rögzítőelem hosszanti irányú csúszását a rakományon
-Szétterítik a rakományon a feszítőerőt
Súlypont, mint lényegi elem
Raklapra rögzített áruk szállítása
Az áruszállításban leggyakrabban használt raklap az EUR-raklap (ISO 445-1984). Rendszerint fából készül, szabványos méretei: 800x1200x150 mm.
Torlaszolás
A torlaszolásos rögzítés során a rakományt vagy annak részeit közvetlenül a homlokfalhoz, az oldalfalakhoz, a rakoncákhoz, támasztékokhoz, falakhoz vagy a rakomány más részeihez támasztják, hogy azok mozgását megakadályozzák. A teljes rakomány-torlaszolás rögzítése esetén az üres térközök összege bármely vízszintes irányban nem haladhatja meg a 15 cm-t.
Támasztó szegélyléc
„Támasztó szegélylécek" alkalmazásával szétteríthetjük a kötözőelemek hatását. Ezek a lécek (minimum 25 mm x 100 mm méretű) falécekből készülhetnek. A szegélylécek ezzel megegyező szilárdságú más anyagból, pl. alumíniumból vagy hasonló anyagból is készülhetnek. A rakomány minden második szelvényéhez legalább egy kötözőelemet kell felhasználni, mindkét végén egyet-egyet.
Billenés -Olyan rakomány-elemek, amelyeknek a súlypontja a középpontjukhoz közel található
Ki kell számítani a rakomány H/B (a magasság és a szélesség hányadosa) vagy a H/L (a magasság és a hosszúság hányadosa) értékét.
Billenés -Olyan rakományelemek, amelyeknek a súlypontja nem esik egybe a középpontjukkal
Ha a rögzítendő rakomány-elem súlypontja a középpontja felett vagy attól oldalra helyezkedik el, a magasság, szélesség és hosszúság mérését az alábbi ábrának megfelelően kell elvégezni.
H = A rakodófelülettől a súlypontig mért távolság
B = A súlypont és az oldalsó borulási pont közötti legrövidebb távolság
L = Az ábra szerinti távolság
Hurkos kötözés I.
Hurkos kötözés esetén a rakomány-elemet egy-egy hevederrel mindkét oldalon rögzítjük. A hurkos kötözés billenés elleni védelmet is biztosít. A hosszú rakomány-elemeket legalább két hurkos kötözőelemmel kell rögzíteni.
Hurkos kötözés II.
Amennyiben a rakomány-elem több szelvényből áll, és a szelvények egymást támasztják és meggátolják a csavarodást, lehetséges, hogy rakományszelvényenként csak egy hurkos kötözőelemre van szükség.
Ferde kötözés
A ferde kötözést a rakomány-elemek előre és/vagy hátra történő mozgásának megakadályozására használják. Fontos, hogy a rakodófelület és a kötöző heveder által bezárt szög nem haladhatja meg a 45°-ot.
Közvetlen kikötözés
Leszorításos lekötözés
A kötözőelem és a rakodófelület által bezárt szög nagyon fontos tényező a rögzítésnél.
Közvetlen kikötözés
Leszorításos lekötözés
A kötözőelem és a rakodófelület által bezárt szög nagyon fontos tényező a rögzítésnél.