Vizi áruszállítást megelőző rakományrögzítési csomagolás kivonat
Letölthető dokumentáció (ITT TÖLTHETŐ LE)
Vizi szállítás megválasztási szempontjai
• ER típusa, sajátosságai (pl. rögzítési mód, rakfelület mérete, stb.),
• Földrajzi elhelyezkedés (lehetséges vízi útvonalak),
• Termékspecifikációk,
• Szállítási határidők,
• Szállítási költségkorlátok,
• Rendelkezésre álló szállítóeszközök,
• Rendelkezésre álló átrakodási módok, rakodóeszközök,
• Rendelkezésre álló átrakodási helyek,
• Lehetséges útvariációk.
Folyami fuvarozás
Uszályrakomány (az uszályrakományok az uszály rakterét, illetve hordképességét minimum 70 százalékban kihasználják),
- Darabáru (darabáruként az 5000 kg-nál kisebb egyedi tömegű rakományok továbbíthatóak),
- Részrakomány (részrakományként az 5000 kg-nál nagyobb egyedi tömegű, de az uszály 70 százalékos kihasználását nem biztosító küldemények továbbíthatóak)
Tengeri áruszállítás
A többi közlekedési alágazathoz képest – különösen tengeri szállítás esetén - a legnagyobbak a szállítás közben fellépő áruigénybevételek, ezért un. tengerbiztos csomagolást kell alkalmazni!
Csomagolással szembeni alapelvárás
A csomagolásnak ellen kell állnia a nedvesség, a penész, a szennyeződések, a rozsda és a korrózió hatásainak, és biztosítja, hogy a csomagolt termék vagy berendezés sérülés- és korróziómentesen érkezzen meg a célállomásra.
Csomagolási specifikumok
Fontos, hogy a tengeren szállított termékeket megóvjuk a mechanikai sérüléseken túl a sós levegő okozta korróziótól. Ennek megfelelően különböző technológiák (társított fólia, páramegkötő anyagok, VCI anyagok) alkalmazásával végezzük el a tengeri csomagolást.
A csomagoláson belül keletkező kondenzvizet a behelyezett páramegkötő anyag leköti. Miután elkészült a korrózióvédő csomagolás felállítjuk az előre elkészített láda elemeket. Mindig első osztályú szárított alapanyagból dolgozunk.
A láda kialakításakor figyelembe vesszük a várható mozgatási módokat (daruzás, targoncázás).
Légnedvességgel szembenni védelem
Nagy légnedvesség: 40-50% relatív légnedvességig gyakorlatilag nem jelentkeznek korróziós károk. 60 % relatív légnedvesség környékén a korrózió kialakulásának a lehetősége drasztikusan megnövekszik.
A levegő szennyezettsége: A légkörben az ipari tevékenység és természeti tényezők következtében jelentős mennyiségben találhatók korrózióért felelős anyagok, pl. kéndioxid, ammóniumszulfát, hamu, korom, tengeri sós pára, stb.
Átmeneti korrózióvédelem VCI csomagolástechnikával
Párolgó korrózióvédő ( VCI ) csomagolóanyag felhasználásával gépeket, alkatrészeket száraz állapotban, olajozás, zsírozás nélkül, a korróziós veszély kiiktatásával lehet exportálni a világ bármelyik tájára.
VCI = Volatile Corrosion Inhibitor =
Párolgó korróziógátló
Használata az egészségre és a környezetre veszélytelen, a VCI csomagolóanyag újra hasznosítható.
VCI korrózió gátló csomagolás I.
• A védendő felületet meg kell tisztítani a korróziót beindító szennyeződésektől: oldószermaradék, ujjlenyomat, piszok, por, zsír, korrózió, stb. A tisztítás után azonnal történjen meg a csomagolás.
• A VCI papírt olyan közel kell elhelyezni a védendő felülethez amennyire csak lehetséges. Általában megfelelő, ha az alkatrész a papírral be van burkolva, vagy a szállító láda ki van bélelve.
VCI korrózió gátló csomagolás II.
• Tömegáru, mint szög, csavar, stb. estén a tároló ládába a rétegek közé is kerüljön mind a két oldalán aktív VCI papír.
• Nagy méretű gépeknél elegendő, ha csak a korrózióval fenyegetett alkatrészeket burkoljuk. Szellőző export szállítókeret alkalmazása esetén bőséges mennyiségű, vízálló VCI papírral kell burkolni a veszélyeztetett alkatrészeket, olyan szorosan amilyen szorosa csak lehetséges.
Vízvédelem I.
A védelem akkor is hatásos, ha a csomagolóanyag nem érintkezik közvetlenül az áruval.
A VCI védelem működése független a levegő páratartalmától. A csomagolásnak nem kell hermetikusan zártnak lenni, mert a hatóanyag utánpótlás a csomagolásból hosszú időn keresztül biztosított.
A vákuumfóliázáshoz speciális zsugorodó fóliát használunk. A zsugorfólia kialakításánál figyelünk arra, hogy a csomagolás mélyülő részeiben a víz ne tudjon összegyűlni, és ne korrodálhassa a csomag tartalmát.
Vízvédelem II.
A külső burkolat kialakításánál kiemelt figyelmet fordítunk a vízvédelemre. Minden dobozt, ládát rekeszt úgy építünk meg, hogy a víz ne legyen képes behatolni és korrodálni a tartalmát, de alul kifolyhasson, a burkolat tetején pedig nem képződjön állóvíz.
A csomagokat csúszótalpas vagy ládás kivitelben véglegesítjük. A csomagolás külsején feltüntetjük a súlypont helyzetét,a nemzetközi csomagkezelési jeleket.
ISPM 15
A belső térbe történő elhelyezéskor a kiegészítőket biztonságosan rögzítjük az elmozdulás ellen. A csomagoláshoz és rögzítéshez általunk felhasznált faanyag megfelel az ISPM 15 szabvány előírásainak, mentes a kéregtől, élő rovaroktól és növényektől, továbbá rovarrágástól. Az ISMP 15 szabvány előírja, hogy minden fa-alapú csomagolóanyag hőkezelve kell legyen a származásától függetlenül.