Vasúti áruszállítást megelőző rakományrögzítési csomagolás kivonat
Letölthető dokumentáció ( ITT TÖLTHETŐ LE)
Alapvető követelmény az áru csomagolásával szemben
A feladónak az árut – amennyiben annak természete megköveteli – úgy kell becsomagolnia, hogy az áru a fuvarozás ideje alatt védve legyen a teljes vagy részleges elveszés vagy sérülés ellen és se személyekben, se üzemi berendezésekben vagy más áruban kárt ne okozhasson.
Egyebekben a csomagolásnak meg kell felelnie a fuvarozó esetleges speciális csomagolási előírásainak.
Nemzetközi vasúti szövetség (UIC) rakodási szabályok I.
• Az acélszalagból, acéldrótból, műanyagszalagból vagy szövött hevederből készített kötések, amelyeket meg kell feszíteni. A kötések szakítóereje legalább: 5kN a rakodólapos áruknál kb. 500kg-ig,
• 7kN a rakodólapos áruknál 500kg fölött, a fűrészáruknál, széldeszkáknál és gerendáknál, cellulózbáláknál stb.,
• 10kN talpfáknál, kő-és betonlapoknál stb.,
• 14kN lemezcsomagoknál, lemeztekercseknél, csőkötegeknél, idom-és rúdacéloknál, hengerelt drótköteleknél, szalagacéloknál, rétegelt-és farostlemezekből képzett rakatoknál, stb.,
• 20kN több lemeztekercs összekötözésénél,
• 40kN olyan acélcsöveknél, amelyek egy ékkel biztosított rétegen nyergelten fekszenek.
Nemzetközi vasúti szövetség (UIC) rakodási szabályok II.
Az egyenletesen elosztott kötések számát az áru jellemzőitől függően kell megválasztani, de legalább 2 legyen. Több lemeztekercs összekötözéséhez legalább 4 kötés szükséges.
A rakomány fajtája, tömege és a rakodás módja szerint a rakományegységeket ki- vagy lekötözéséhez acéldrótot, láncot, illetve drótból, természetes vagy műrostból készült kötelet és hevedert kell felhasználni. Acélszalagot - különösen a szakadáskor jelentkező baleseti veszély miatt- nem szabad használni, kivéve a rakományegységek a rakodólaphoz történő lekötözésre, ha azokat a csúszást lehetővé tevő módon rakják fel vagy munkaemésztő berendezéssel ellátott kocsin szállítják.
Biztosítás a szabad terek kitöltésével és kitámasztással
• A szabad terek kitöltésére (kereszt-és hosszirányban egyaránt) többek között élére állított raklap vagy felfújható párna alkalmas. Nagyobb terek kitöltéséhez gerendából készített kitámasztások szükségesek, amelyek keresztmetszete legalább 10x10 cm.
• A fák száma a rakományegység tömegétől és a kitámasztás hosszától függ. Pl.: 2 m-es kitámasztási hossz és 10 t rakománytömeg esetén 4db 10x10 cm-es keresztmetszetű gerenda szükséges.
Biztosítás kikötözéssel I.
A kikötözések a húzás irányában hatnak és megakadályozzák a rakomány elmozdulását. Az áru jellegétől, tömegétől és a rakodási módtól függően köracélokból készült láncok, drótkötelek, szövött hevederek és rakománybiztosító szalagok használhatók. Acélszalagot, a szakadásakor bekövetkező rendkívüli balesetveszély miatt, nem szabad használni. A legfeljebb 3t tömegű rakományok esetén lágy acéldrót is felhasználható.
Azoknál a rakományoknál, amelyeket csak kikötözéssel biztosítanak, a kötéseknek mind hossz-, mind keresztirányban hatniuk kell. Elvileg minden irányban legalább 2-2 kikötözés szükséges. Abból lehet kiindulni, hogy a kikötözés a kocsi hosszirányában kielégítően méretezett, ha a kötözőszer szakítóereje minden irányban, a rakományegység minden 1000 kg-jára számítva legalább 32kN. Zárt vonatban vagy kombinált forgalomban továbbított, valamint lökéscsillapítóval felszerelt kocsik esetén 10kN.
Biztosítás kikötözéssel II.
• A láncokat, a drótkötelet, a szövött hevedereket és a rakománybiztosító szalagokat vagy feszítőberendezéssel kell ellátni vagy különálló feszítő eszközzel kell megfeszíteni.
• A hevederhez és a biztosítószalagokhoz tartozó zárak, kapcsok és csatlakozó elemek kialakítása és szilárdsága minden esetben alkalmazkodjon a kötözőszer kiviteléhez.
• A kötözőszereket
• hurokként kell megfeszíteni vagy
• horgokkal kell rögzíteni,
• Éles éleken a kötözőszereket alátétekkel, védőcsövekkel vagy élvédőkkel kell megóvni.
Biztosítás lekötözéssel I.
• A lekötözés megnöveli a súrlódást és fokozza a rakományegység stabilitását.
• Kötözőszerként elsősorban szövött hevedert vagy rakománybiztosító szalagot kell használni.
Ezeknek rendelkezniük kell feszítőberendezéssel vagy egy különálló feszítő eszközzel kell azokat megfeszíteni.
• Rakományegységenként legalább 2 lekötözés szükséges, amelyeket a rakomány végétől kb. 50 cm-re kell elhelyezni.
• A kötözőszerek szakítóereje (megengedett húzóerő kétszerese) a tömegtől, az áru hosszától és a felületétől függően 10-40 kN; az előfeszítés legalább 3kN legyen.
Biztosítás lekötözéssel II.
A hevederhez és a biztosítószalagokhoz tartozó zárak, kapcsok és csatlakozó elemek kialakítása és szilárdsága minden esetben alkalmazkodjon a kötözőszer kiviteléhez. A kötözőszereket lehetőleg horgokkal kell rögzíteni vagy hurokként kell megfeszíteni. A csomózás kb. 60%-kal csökkenti a szakítóerő értékét, ezért azt el kell kerülni. Csomózás alkalmazása esetén a szakítóerő csökkenését nagyobb szakítóerejű kötözőszer választásával ki kell egyenlíteni. Éles éleken a kötözőszereket alátétekkel, védőcsövekkel vagy élvédőkkel kell megóvni.
Sima felületű áruk esetén a lekötözéssel együtt súrlódásnövelő alátéteket és közbetéteket kell alkalmazni.